Oldalak

2016. október 12., szerda

Minimál ruhatár - székfoglaló beszéd

Meglepő vagy nem, ez a bejegyzés a fenntarthatóságot alapjaiban támogató cikk bevezetője. … és a divatról fog szólni. Távolról indítottam, mi?
Vissza is kell mennem kicsit az időben: az édesanyámig. Számomra ő ebben az etalon. Mindig divatos volt, mindig választékosan és szépen öltözött. Az egyik legelegánsabb nő a kisvárosunkban. (Mondjuk nekem az egész világon). Én, aki bejáratos voltam a ruhatárába, tudom, hogy soha nem volt tömve a szekrénye. Néhány igen válogatott darab és azok végtelen variációja és kombinációja. Csodát művelt. Ezt már akkor is tudtam!
Lapozgatom a netet és új – hittem én, naiv - divatőrületbe botlottam. Kicsit jobban utána néztem, és kiderült, hogy nincs új a nap alatt! Amit én egy aktuális, friss, még szinte zöld trendnek hittem, már (a wiki szerint)  az 1970-es évek óta
létezik ilyen formában. Legalábbis akkor született az elnevezése: kapszula ruhatár /Capsule Wardrobe. Sőt Dona Karan 1985-ben külön divat kollekciót adott ki erre a mintára, és azóta már rengeteg variációja létezik..
Egy minimál ruhatárról van szó, amikor az ember lánya felemelkedik a bőség zavarából és azt mondja: állj! Minek ide egy kisszekrénynyi cipő (jáááj – alálőttem) vagy 32 blúz/ing/szoknya/ruha/kabát a szivárvány minden színében és válogatott szabásvonalakkal? Tessék inkább tudatosan öltözködni! Induljunk onnan, hogy határozzuk meg, melyek azok színek, amik jól állnak nekünk (színelemzés? – jó pénzért van!). Aztán jöhet az alkat, ami meghatározza (na, nem a tudatot – bár azt sem hagyja érintetlenül) a szabást. Egészen halkan jegyzem meg, hogy ez ügyben is lehet ismét nem kevés pénzért stílus tanácsadóhoz fordulni, de a józan-paraszt-ész és néhány igazán-jó-barát ingyér segít. Mindezek mellé csak azt kell átgondolni, hogy milyen események, alkalmak uralkodnak ez életünkben – és együtt is vannak a tények, ami alapján jöhet a ruhatár összerakása: legyen 5 felső, 2 szoknya, 3 nadrág, 5 cipő és mondjuk 3 rávevő (kabát, zakó, dzseki, poncsó – kinek mi). Ezt a ruhatárat állítsuk össze két évszakra: nyárra - és ami most aktuálisabb - télre. Aztán jöhet végtelen kombinációk sokasága. Így sokkal egyszerűbb lesz az életünk, mondják az okosak. Nem rángat bennünket annyira cérnán a divat – mert ha a saját egyéniségünkhöz illő színeket és formákat választunk, a kiegészítők variációjával mindig divatosak lehetünk. Tényleg. Mondjuk, időnként biztosan le kell cserélni egy-egy darabot, de igyekezzünk megtartóztatni magunkat, és tényleg csak cseréről legyen szó.
Mire jó ez?  Mi köze a fenntarthatósághoz? Nem hiszem, hogy nagyon magyarázni kellene: kevesebbet fogunk fogyasztani, és nem ész nélkül. Amit megvásárolunk, lehet minőségi vagy akár „márkás is” futni fogja rá. Marad még egy csomó pénzünk az „élményre”. Mert szerintem az életet ez viszi előre. Kevesebb lesz a kacat körülöttünk, és sokkal de sokkal több lesz a tér. Érdemes legalább belegondolni.

Én belevágok azt hiszem! És a továbbiakban jövök majd tippekkel és trükkökkel. Apropó, írjátok meg ti is az elképzeléseiteket. Sőt, vitassuk meg! Érdemes? Lehet ilyet? Kivitelezhető?

lejegyezte: ebarátnőm

wikilink: https://en.wikipedia.org/wiki/Capsule_wardrobe



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése